Ubytki w drogach to temat, który jest zawsze aktualny. Do walki z tą plagą służą między innymi specjalne mieszanki mieneralno-asfaltowe przeznaczone do miejscowych napraw nawierzchni dróg na zimno. Nie ważne, czy mamy do czynienia z dziurą powstałą na skutek erozji, mrozów czy też z różnego rodzaju wyrwami i wybojami. Za pomocą tej mieszanki można nie tylko łatać dziury, ale i uszkodzone krawędzi dróg, ponadto nadaje się ona do wyrównywania nawierzchni – np. przy studzienkach kanalizacyjnych.
Skład mieszanki
Z czego wykonana jest mieszanka mineralno-asfaltowa przeznaczona do reperacji dróg? Przede wszystkim znajdują się w niej kruszywa (ich mieszanka), które obejmują nawet 97% masy produktu. Ponadto w składzie mieszczą się lepiszcza – zwłaszcza asfalt – a także, w minimalnej ilości, różnego rodzaju dodatki, takie jak guma czy stabilizatory. To właśnie od tych dodatków zależą parametry mieszanki, a więc odporność na uszkodzenia produktu końcowego.
Prostota zastosowania
Mieszanka mineralno-asfaltowa do miejscowych napraw dróg jest bardzo prosta w użyciu. Zanim jednak zostanie ona nałożona na ubytek, należy dobrze przygotować łataną powierzchnię drogi. W tym celu należy ją oczyścić, czyli pousuwać wszelkie luźne kawałki asfaltu, zalegającą w dziurze wodę, a także ewentualny śnieg, lód i inne zanieczyszczenia. Praktycznym rozwiązaniem jest to, że nie ma potrzeby wyrównywania krawędzi wybojów – mieszanka mineralno-asfaltowa ma tak dobrą przyczepność, że doskonale poradzi sobie z tym problemem.
Kiedy można stosować mieszankę mineralno-asfaltową?
Z mieszanki mineralno-asfaltowej można korzystać praktycznie przez cały rok, bez względu na panujące warunki pogodowe. Należy przy tym pamiętać, że działa ona w zakresie temperatur od -20 do +300C. Świetnie sprawdza się także na mokro, np. podczas deszczowej pogody. Zaleca się, by ubytki łatane za pomocą tego produktu znajdowały się na drogach charakteryzujących się słabym i średnim natężeniem ruchu samochodowego. Z mieszanki tej można korzystać zarówno w przypadku napraw długo już istniejących powierzchni dróg, jak i wtedy, gdy mamy do czynienia z nowo wyłożonymi mieszankami asfaltowymi (np. w celu wyrównania przy studzienkach). Przed nałożeniem na powierzchnię dziury mieszanki mienaralno-asfaltowej należy odpowiednio ją zagęścić, co można uczynić nawet przy pomocy ubijaka ręcznego.
Zalety zastosowania
Dlaczego warto stosować mieszankę mineralno-asfaltową do miejscowych napraw dróg na zimno? Zalet tego produktu wymienić można naprawdę wiele. Przede wszystkim należy tu uwzględnić szybkość działania – po nałożeniu produktu na dziurę w asfalcie, a więc od razu po ukończeniu reperacji, droga nadaje się już do użytku pojazdów. Mieszanka asfaltowa charakteryzuje się brakiem przyczepności do opon, co zapewnia nie tylko błyskawiczne, ale i bardzo długo utrzymujące się, efekty. Przygotowanie mieszanki do użycia też jest bardzo proste i wygodne – produkt jest łatwy do urobienia, a do tego w efekcie końcowym bardzo spójny. Cała procedura łatania dziur na zimno jest nieskomplikowana i szybka. Produkt ten okazuje się bardzo skuteczny także na nawierzchni mokrej.
Najnowsze komentarze